Koulurauhaa

16.8.2017

Uusi lukuvuosi uusin toivein ja uusin tavoittein on taas käynnistynyt kouluissa. Näin vanhemman näkökulmasta suurin toive olisi se, että kaikilla lapsilla olisi koulussa turvallista oppia elämässä tarvittavia tietoja ja taitoja ja että vallitsisi toisia kunnioittava ilmapiiri.

Tämänvuotisen koulurauhanjulistuksen tekstiin onkin putkahtanut niin paljon meille tärkeitä asioita, että Pohjois-Hervannan koulun tuki haluaa jakaa sen sellaisenaan ja sen myötä toivottaa hyvää kouluvuotta kaikkiin perheisiin.

Koulurauhan julistus 2017

Olisiko pieni hymy pahitteeksi? Entä kohtelias tervehdys? Ystävälliset teot parantavat mielialaa ja ne myös vähentävät kiusaamista. Mitä sinun mielestäsi koulurauha tarkoittaa?

Tämän vuoden Koulurauha-teemana on ”Oikeus olla ja unelmoida”. Edelleen liian moni oppilas kokee itsensä kiusatuksi ja vain osa näistä oppilaista kertoo siitä koulussa tai koulun ulkopuolella.

Tätäkö me haluamme? Mitä jos tehdään yhdessä koulusta sellainen, jossa kaikilla on mahdollisuus tuntea itsensä tärkeäksi ja pyrkiä kohti omia unelmia? Meillä kaikilla on mahdollisuus vaikuttaa ilmapiiriin koulussa. Jokaisen pitää voida tuntea itsensä arvokkaaksi ja uskaltaa sanoa oma mielipiteensä. Kaikkien kuunteleminen on tärkeää, myös niiden,
jotka ovat arkoja tuomaan itseänsä esiin isossa tai äänekkäässä joukossa. Uudet ideat voivat löytyä hiljaisenkin mielestä.

Ethän tuomitse ihmistä minkään syyn, kuten ulkonäön, sukupuolen tai luonteenpiirteiden perusteella. Jokainen voi tehdä jotain, jotta kaikki tuntisivat kuuluvansa porukkaan. Koeta itsekin vetää yksin jääneet mukaan toimintaan. Huomaa myös joukossa syrjityt. Näin jokainen saa olla omalla tavallaan
erilainen, eikä tarvitse esittää sellaista, mitä ei ole.

Kun ketään ei kiusattaisi, niin kaikki pystyisivät keskittymään paremmin kouluun ja saisivat parempia arvosanoja ja ehkä jopa paremman tulevaisuuden. Arvostetaan pieniä, mutta suuria asioita, esimerkiksi mahdollisuutta ruokailuun, lepohetkiin ja mukavaan tekemiseen välitunneilla

Ollaan kiitollisia hyvästä ja turvallisesta oppimisympäristöstä. Uskalletaan yhdessä vastustaa kiusaamista ja puolustaa kiusattuja kavereita.
Tehdään yhdessä sellainen koulu, jossa kaikilla on oikeus olla ja unelmoida!
*
Julistustekstin lähde: www.koulurauha.fi, osoitteesta löytyvät julistukset myös ruotsiksi, stadin slangilla, englanniksi, somaliksi, viroksi, unkariksi, saksaksi sekä ranskaksi.

Kirjoitus julkaistu Hervannan Sanomissa 16.8.2017